Dropbox, gratis ellende.

150 150 Sander van der Heide

De reden is me nog niet zo duidelijk, maar steeds meer mensen beginnen Dropbox te gebruiken om mij grote bestanden toe te sturen. Alsof het ‘het ei van Columbus’ is voor dit soort transfers, maar ik vind het een ramp en heb spijt dat ik met mijn hobbybandje al onze foto’s en oefennummers deel in zo’n vervelende gedeelde folder. Wat is er zo vervelend?



1. Het begint al met die ‘invites’ om samen een folder te delen. Ik heb een Dropbox-account aangemaakt met mijn privé-adres en deel daar een paar folders. Voor de test wat foto’s van een familiefeestje, mijn snippets van Textexpander, mijn wachtwoorden van 1Password en zoals vermeld, allerlei bestanden van mijn hobbybandje. Ik moet toegeven, tot nu toe is het nog handig en scheelt me een 99-euro-.me-account om dit alles te syncen. Maar klanten sturen mij steeds ‘invites’ naar mijn zakelijke adres en die mag ik niet gebruiken bij een ander emailadres, dus moet ik de klant vragen om de mail nogmaals naar mijn privé-adres te sturen (het is dan echt kiezen of delen).
2. Eenmaal bij het goeie adres gedeeld gaat zo’n klant meestal gelijk zijn hele Pro-Tools map op Dropbox zetten. Gevolg: voortdurende meldingen dat mijn 2GB-limiet (dit schijnt al redelijk te zijn) van Dropbox wordt overschreden en of ik even wil upgraden naar een pro-account à 10 dollar per maand. U raadt vast wel of ik dat wil.
3. Ik vraag de klant vriendelijk een aparte map aan te maken, met alleen de bestanden die ik nodig heb. Eenmaal de bestanden overgezet naar een andere map op mijn computer, wis ik gauw alle bestanden die nog in die Dropbox-map stonden, zodat de volgende me weer kan opzadelen met meer dan 2GB aan bestanden die ik niet nodig heb. Oei, foutje, nu is mijn klant ook al zijn bestanden in zijn gedeelde map kwijt (en de rest van de mensen die meedelen in die map). Voortaan dus eerst een mail of samen skypen om te bepalen wat weggegooid mag worden.
4. En dat voortdurende bijwerken van al die mappen ‘in de achtergrond’. Ik wil dat kunnen kiezen wanneer Dropbox dat doet. Tuurlijk, het gebeurt alleen als mijn computer het aankan, maar ik vind het toch prettiger dat tijdens een opname niet de kans bestaat dat er een ander proces in mijn computer plaats vindt dan die opname.
5. Gevolg: Ik zet de map ook op een andere computer, om dit te voorkomen, denk ik nog. Maar je krijgt nu 2 computers die dezelfde mappen proberen bij te werken. Ergo, ik heb nu overal een teveel aan die files op mijn kostbare schijfruimte (tja, mijn laptop staat gauw vol) en ik moet nu een administratie gaan bijhouden welke folder ik wel of niet deel en waar ik wat naartoe kopieer. Begint het bij u ook al te draaien.

Maar goed, kom maar op met de reacties waarom ik het bovenstaande toch zou moeten overwegen en niet langer gebruik moet maken van mijn uiterst betrouwbare en onderhoudsloze YouSendit of de prachtig uitgevoerde Nederlandse website WeTransfer (met de Nederlandse prijsstelling ‘gratis’) met een limiet van 2GB per sessie!

15 comments
  • Pim

    Ha Sander,

    De reden dat het wel goed werkt: laat de klanten de bestanden via hun public map delen ipv een gezamenlijke map. Dan heb jij geen probleem met de limiet, je kunt het gewoon downloaden en lokaal neerzetten waar je wilt.
    Gedeelde mappen gebruik je dan alleen als je samen aan bijv een project werkt of idd in een band zit (je wilt dan immers met meerdere personen bestanden toevoegen, ipv alleen overpompen)

    Ze snappen bij Drop Box zelf trouwens ook het probleem dat iemand met een betaalde account niet een map kan delen met iemand die maar 2 Gb gratis heeft (zie https://www.dropbox.com/votebox). Maar als dat wel zou kunnen, kunnen gratis leden ongelimiteerd meeliften op het betaalde account van iemand anders…

    Ik ben wel enthousiast over Drop Box dus 🙂

  • Sander

    Ha Pim, dat met die Public map (je zou verwachten dat ie echt public is, als in vrij voor iedereen, maar je deelt een link) werkt minder snel en zorgeloos als een link met Yousendit. Je moet dan zelf steeds bijhouden wat je laat staan en weghaald. Met Yousendit verstuurd weet je dat na 14 dagen de link niet meer werkt (of welke tijd je zelf maar instelt).

    Ja, heel slim van Dropbox, dan moet iedereen die deelt dus een proaccount nemen 🙂

  • Sander

    Ha John, dat doe ik dus ook. Niet meer delen dan bij die projecten en vragen of z’n mijn Yousendit-dropbox maar willen gebruiken 🙂

  • Marcel Kornegoor

    Leuk om te lezen wat jouw bevindingen zijn. Ik bedacht tijdens het lezen het volgende: als een pro-account $10,- per maand kost en wél goed werkt, is het dan niet veel goedkoper om dat te doen dan iedere keer frustraties te hebben dat het niet werkt zoals je wilt….? Tijd is immers geld.

    Een vervelend punt is natuurlijk wel dat als “iedereen” Drop Box gebruikt terwijl het zicht voor grote hoeveelheden data niet goed werkt, je daar bijna wel in mee moet om niet buiten de boot te vallen als het op uitwisselbaarheid aankomt. Het is voor de klant natuurlijk vervelend als hij/zij met vijf verschillende sharing-sites / programma’s aan de slag moet om de bestanden op de juiste plek te krijgen. Zeker als de klant al een overwinning op zichzelf heeft geboekt door Drop Box überhaupt werkend te krijgen…

  • Sander

    Ha Marcel, 10 dollar per maand is prima, zolang het maar vrijwillig is. Op deze manier wordt je verplicht te betalen en ik heb voor de pro-account van Yousendit gekozen destijds, niet om nu deze erbij te moeten nemen (en ook de andere ‘delers’ niet).

    Goed punt ook van die gebruikersvriendelijkheid. Een link van Yousendit en Wetransfer zijn dan ook nog eens foolproof.

  • Werner Pensaert

    Hier een enthousiate Dropbox gebruiker. Je moet je er toch een beetje meer in verdiepen Sander. Je krijg van Dropbox GRATIS 2 Gig ter beschikking, maar je kan, als je wat vrienden aanbeveelt tot 10Gig GRATIS krijgen. (je MOET daarvoor 32 mensen aanbevelen, 250Mb per aangebrachte en geaktiveerde Dropbox account). Zelf heb ik 6.5 Gig, daar kom je al een heel eind mee.

    Ik vind het vervelende van Yousendit en WeTransfer dat ik niet kan zien wat je van mij al gekregen hebt. (tenzij ik bij de 100.000 mails die je daar over krijgt allemaal gaat lezen) Vaak is het gewoon niet overzichtelijk. Zo’n beetje als met die ene file van Jef Neve: dat was met DropBox nooit gebeurd. Dan kan je op het einde nog eens checken wat en hoe.
    Ook dat wissen is niet zo een drama. Via de website van Dropbox kan je tot een aantal dagen de files terughalen die zijn gewist (door jou of door iemand anders_
    Verder is er ook nog het fijne voordeel dat Dropbox zich terug herpakt na een internet of computeronderbreking. Niet echt onbelangrijk als je, pakweg 16 songs in 96Khz, 24Bit wil doorsturen.

    To be continued.

    W.

  • Sander

    hahaha Werner, dus ik moet maar eens op promotour? Wordt nog moeilijk iemand te vinden die het niet gebruikt.

    Je laatste argument is zeker niet onbelangrijk, alleen zou ik wat meer controle willen hebben over wanneer de syncs plaatsvinden.

    Ik ben bang dat ik er voorlopig dus nog wel even aan vastzit en alvast wat familieleden als lid ga werven, zodat ik genoeg ruimte heb voor je volgende klus 🙂

  • Werner Pensaert

    Wel, als het moeilijk wordt om iemand te vinden die het niet gebruikt mag je niet achterblijven, vind ik.
    Dat sync-en moet je je niet zo druk over maken, het enige wat je computer bezighoudt is het uploaden.

    W

  • nino

    “Prutser” wat fijn dat jij ook even je mening laat horen. Dit is precies hetzelfde als ik die youtube comments zie, alleen maar ruzies uitlokken. Ik gok dat jij niet ouder dan 17 bent bent, en thuis niet genoeg te zeggen hebt. sommige mensen hebben problemen met de dropbox. (Ik niet) maar waarom is iemand dan gelijk een prutser?

  • Sander

    Terug bij de les, ik ben verder een zeer happy dropboxgebruiker. Ik sync al mijn belangrijke documenten en gebruik aanzienlijk wat apps met dropboxsync geïntegreerd. Het bovenstaande gaat puur over het delen of versturen van grote bestanden. Een enorm voordeel boven de anderen die ik gebruik (Yousendit, WeTransefer of Copy) is de mogelijkheid om een bestand (bijv een masterimage van 6GB) door te sturen. Nadeel blijft nog steeds dat als de klant dan het bestand daarna weggooit uit de map, ik het ook gelijk kwijt ben.

Comments are closed.