Op gadgetbezoek bij Marco Borsato met de SONY HMZ-T1 Personal 3D viewer

Op gadgetbezoek bij Marco Borsato met de SONY HMZ-T1 Personal 3D viewer 770 385 Sander van der Heide

Bij het reviewen van een artikel of dienst kijk ik altijd naar een aantal standaardpunten: de gebruikersinterface, kwaliteit van de constructie, design, gebruik op de lange duur, bruikbaarheid, hebfactor, om maar een paar te noemen. Toch zijn er ook andere factoren die het eindoordeel beïnvloeden: mijn smaak, verwachting, kennis en ervaring. Juist daarom is het slim om sommige producten door iemand te laten gebruiken die er vanaf een hele andere invalshoek tegenaan kijkt. In het geval van de SONY HMZ-T1 Personal 3D Viewer leek Marco Borsato mij de meest geschikte persoon hiervoor. In het productieproces van zijn 3D Blu-ray “Dromen Durven Delen Live” heeft hij practisch elk scherm en type 3D-bril uitgeprobeerd en volgens mij was de HMZ-T1 daar goed bij van pas gekomen. Als een non-gamer kwam Marco tot een verassende conclusie.

Wat mij vaak het meest intrigeert bij gadgets, is hoe ons gedrag er door wordt beïnvloed. In het gebruik (denk bijvoorbeeld aan het swipen op een iPad, elke kleuter weet tegenwoordig wat dat is, maar 3 jaar geleden was dat wel anders), maar ook bij de aanschaf. Wil je iets omdat het cool is, omdat iedereen het heeft, omdat je het gewoon graag wilt hebben zonder dat je het nodig hebt of omdat je het echt kan gebruiken. Bij Marco is dat echt het laatste, hij kan technologie en innovatie enorm waarderen, maar het moet geen speeltje zijn. Hij heeft gewoon één goede fotocamera, één smartphone waar hij alles mee doet en één goeie laptop.

De eerste minuten met de HMZ-T1 zijn voor iedereen overweldigend, zo ook voor hem, maar na de reactie “wat is dit gaaf!” kreeg ik geen  “dit moet ik hebben!” te horen. Hij was wel geïnteresseerd in de prijs, maar niet gelijk om bij een bevredigend antwoord tot aanschaf over te gaan. Ik was ook verbaasd hoe snel hij de relevantie en toepassing van de HMZ-T1 kon bepalen. In het YouTube-filmpje krijg je een goeie impressie hoe dat verliep en na mijn voorstel om hem anders een paar dagen te proberen, kwam een bescheiden “Nee joh, ik ben veel te bang dat hij anders kapot gaat”.

De HMZ-T1 kun je het beste beschrijven als een virtueel 3D-bioscoopscherm. Als je hem opzet moeten je hersenen echt even werken, want je krijgt een enorm bioscoopscherm te zien met een diameter van 20 meter. Via een los kastje kun je er een Blu-rayspeler, mediaspeler of Playstation op aansluiten. Eigenlijk alles met een HDMI-uitgang, dus mailtjes typen op je nieuwe MacBook Pro, uitvergroot op een 20-meter-beeldscherm kan dus ook. Hou er alleen rekening mee dat de HMZ-T1 20 bij 20 centimeter meet, 400 gram weegt, een losse ingangsmodule nodig heeft en een stopcontact. Niet iets wat je even meeneemt in het vliegtuig dus.

De SONY HMZ-T1 pakt niet alleen het virtuele schermgedeelte op, maar gaat nog en stapje verder. “Waarom zou je twee beelden eerst over elkaar leggen als je ze daarna met een brilletje weer moet ontleden? ‘, zullen ze bij SONY gedacht hebben. Als ieder oog zijn eigen beeldje voor 3D nodig heeft, geef dan ieder oog zijn eigen scherm. Dat is precies wat de HMZ-T1 doet. Door middel van twee 0,7-inch OLED-schermpjes, elk op korte afstand voor één oog, heb je dus de illusie dat je naar een gigantisch groot scherm kijkt. De resolutie van ieder scherm is 720 x 1280, geen Full Resolution HD dus, maar hoog genoeg om te overtuigen. De kijkhoek is alleen niet zo optimaal. Als de bril een beetje schuift (en dat gebeurt snel, want je hoofd 2 uur stilhouden tijdens een film met een gewicht van een halve kilo op je neus is niet niets), dan is het effect niet optimaal en in de randen van het beeld is het ook nog wat wazig.Films kijken is trouwens niet waar je deze bril primair voor moet aanschaffen, games is echt ultiem. Ik heb mij tijdens bepaalde racegames echt aan de bank moeten vasthouden, omdat ik dacht dat ik zelf het ravijn inviel. In een volgende versie zal er waarschijnlijk nog wel een gyroscoop in worden aangebracht, je weet wel, zo’n sensor die ook in de smartphones zit en bepaald in welke richting je de smartphone houdt. Op die manier kun je het beeld meelaten bewegen als je je hoofd draait. Darnaast zie ik enorm veel potentie voor professioneel gebruik. Bij een 3D-productie moeten er toch allemaal apart ingerichte 3D-ruimtes en studio’s opgezet worden of zit iemand in een grote ruimte in zijn eentje te werken. Met de HMZ-T1 heb je voor rond de 700 euro een mobiele 3D-studio.

 

1 comment
  • Joost

    Sony brengt binnen een paar maanden de HMZ-T2 uit. Niet veel nieuws onder de zon. Vermoedelijk hebben ze hebben bij Sony wat reviews gelezen, want de verschillen zitten voor in het gebruikerscomfort. Hij is iets lichter geworden en weegt 330 gram. Het instellen is verbeterd en je kunt ‘m iets beter verduisteren. Je hebt ook iets minder last van vervaging. Ook kun je met de HMZ-T2 je eigen hoofdtelefoon gebruiken. Hij komt met een 24p True Cinema modus, maar ze hebben ‘m nog niet full HD gemaakt. Voor deze mini upgrade moet je wel 100 tot 200 euro meer neertellen…

Comments are closed.