tech_0409_instagram_610x458

Instagram, in anderhalf jaar naar 1 miljard

610 458 Sander van der Heide

Mijn eerste reactie was ook “1 miljard dollar voor een iPhone app waarmee je foto’s kunt delen, zijn ze gek geworden daar bij FaceBook?”. Uiteindelijk gaat het ‘maar’ om een app, 12 werknemers en……30 miljoen gebruikers (en met onlangs de Android-lancering is dat aantal binnen paar weken wel 50 miljoen denk ik). 

Mark Zuckerberg schrijft op zijn eigen FaceBook-pagina:

This is an important milestone for Facebook because it’s the first time we’ve ever acquired a product and company with so many users. We don’t plan on doing many more of these, if any at all. But providing the best photo sharing experience is one reason why so many people love Facebook and we knew it would be worth bringing these two companies together.

Kan me voorstellen dat dit een actie is die je niet vaak kan herhalen, maar Zuck geeft het al aan: Het gaat hem voornamelijk om de gebruikers, en in dit geval mobiele gebruikers. Eén van de dingen die men het meest deelt via FaceBook is foto’s, maar voornamelijk vanachter de computer. Ook al is FaceBook beschikbaar via smartphones, het bedrijf heeft zich altijd gericht op de website. En daar was toen opeens een bedrijfje wat een soort fototwitter-app lanceerde en binnen no-time 30 miljoen gebruikers kreeg. Voor het eerst serieuze concurrentie voor FaceBook.

Alleen uitschakelen van de concurrentie zou ook voor 1 miljard dollar teveel zijn, maar de geschiedenis van Instagram is zo opmerkelijk, dat je je afvraagt of deze overname zelfs niet te vroeg was en over 1 jaar misschien wel 2 miljard had kunnen opbrengen of sterker nog, het aantal gebruikers naar paar honderd miljoen zou kunnen stijgen. Of dat ook nog het geval is met de nieuwe eigenaar is nog maar de vraag en volgens de die-hard-instagrammers ziet de toekomst er niet zo rooskleurig uit. Ondanks de toezeggingen van Zuckerberg om Instagram als Instagram los van FaceBook te laten draaien, zou er straks misschien allemaal reclame door je foto’s kunnen verschijnen, zijn je foto’s straks alleen nog maar beschikbaar tegen betaling of wordt in ieder geval je gehele foto-geschiedenis geanaliseerd en omgezet in bruikbare data voor marketeers. Ik denk dat dat wel zal meevallen, waarschijnlijk zien we een soortgelijke integratie als YouTube en Google.

Het laat maar weer zien dat wat we allemaal dachten dat niet meer mogelijk was, met een nieuw idee op internet een grote speler worden, nog steeds mogelijk is: 2 jongens lanceren in oktober 2010 een App om foto’s te delen en mogen 18 maanden later ieders een miljard aan cash en aandelen in FaceBook delen.

 

2 comments

Comments are closed.