Mastering Bl3nder met de Grimm CC1

Mastering Bl3nder met de Grimm CC1 150 150 Sander van der Heide

Van www.aem.nl had ik een Trinnov roomcorrectie-systeem op proef gekregen waar ook een Grimm cc1 Wordclockgenerator bij zat. Ik heb deze al eens eerder op mijn DCS-converters aangesloten en aangezien de tijd toen beperkt was, raakte ik nog niet echt overtuigd dat ik deze nodig had.

Bij de mastering van Bl3nder (nieuwe hiphop-act op Embrace Recordings van Branko van Kooten. Met Bas van Lier trio en Def P) heb ik het nog eens geprobeerd, maar dan op een andere manier. Aangezien alles in 88 kHz was gemixt (88/96 kHz is absoluut aan te raden als je systeem het aankan), moet ik aan het eind van de mastering terug naar 44.1 kHz, de samplefrequentie van CD. Dit kan op 2 manieren: Alles klokken aan 88 kHZ en daarna een softwareprogramma erop loslaten die het terugrekent naar 44,1 kHz of afspelen op 88 kHz tot en met de DA-converter die het signaal analoog maakt voor de analoge mastering apparatuur. De AD-converter wordt dan weer een nieuwe masterclock op 44.1 kHz die je dan doorkoppelt tot je opnamesysteem die daar ook op klokt (in mijn geval Logic).

Dat betekent dat ik voor het 44.1 kHz gedeelte mijn DCS AD-converter gebruik als clock en bij het 88 kHz gedeelte mijn RME-AES kaart als clock fungeert. Wat een verschil toen ik deze RME kaart niet zelf een kloksignaal liet genereren, maar liet syncen op de Grimm cc1. Door extreem lage jitter had ik een veel strakker en sneller, maar vooral stabieler laag. De ‘groove’ van het nummer was gewoon anders. Ook hi-hats klonken opener, niet zo ruw en scherp meer en ruimtelijker. Ik heb helaas andere prioriteiten op dit moment, maar de cc1 gaat op m’n verlanglijstje. Het kwam deze mastering absoluut ten goede. Zoals je ziet, niet alleen de sound van de CC1 werd door de klanten gewaardeerd, maar ook de styling met de prachtige houten voorkant en het kleine ledje wat als puntje op de “i” functioneert.

(op de foto: Bas van Lier (Bl3nder), Branko van Kooten (Embrace) en Sander van der Heide)

 


3 comments

Comments are closed.