Mastering DI-RECT 2

Mastering DI-RECT 2 1080 573 Sander van der Heide

Speciaal voor de albummastering en akoestische versies van de huidige theatertour, heb ik een Tubetech SMC 2B ingehuurd bij Studio Lobbes. Deze Tubetech SMC 2B is een analoge 3-bands stereo buizencompressor.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede analoge stereo masteringcompressor en had mijn hoop op dit apparaat gezet. Misschien hou ik gewoon niet zo van analoge compressie, maar tot nu toe ben ik nog geen apparaat tegengekomen waar ik stijl van achterover sloeg. De enige tot nu toe die ik wel mooi vond was de GML 2030 (onlangs aangekocht door collega Peter Brussee van Q Point), maar met een onbegrijpelijke bediening (zelfs met het filmpje van meneer Massenburg ernaast).

De Tubetech is absoluut niet slecht, maar misschien meer geschikt voor bijv. losse gitaartracks of vocaltracks. Wat wel heel goed werkt bij een stereo eind signaal, is de mogelijkheid om bijv. alleen het middengebied te comprimeren (als de stem iets te veel uitschieters heeft in een eindmix) of zoals bij de hier getoonde setting (klik op foto) bij het nummer “Lucky” van het nieuwe album van DI-RECT. Hier pas ik licht wat compressie op de bas toe en laat ik de compressor bovenin op de crashes werken.

Het beste werkte de compressor op mixen die totaal uit verhouding lagen. Dan verricht hij echt wonderen. Gelukkig krijg ik deze mixen nooit. (nou….haast nooit:-)

2 comments
  • Marco Raaphorst

    Hee Sander!

    Ben erg benieuwd! Ik kom binnenkort eens luisteren. Zelf werk ik meestal met iZotope Ozone3 wat is super vind. Maar geheel software. Met name met analoge EQ krijg je snel fase problemen vind ik, maar soms is dat wel mooi… ach we praten binnenkort wel verder.

  • Sander

    Ozone is een leuk pakket, maar het gevaar van dit soort plug-ins is dat je heel gauw te ver kan gaan met ‘tweaken’. Op één of andere manier lijk ik wat ‘dieper’ in mix te kunnen met (analoge) hardware. Vooral die software multibandcompressors vind ik een crime voor eindmixen (wel mooi voor bijv een basgitaar of stem). Wat betreft EQ, ik denk dat ik die ‘faseproblemen’ niet zoals een probleem zie, maar juist als een aanwinst, ik merk dat ik veel naar analoge EQ grijp. Nou moet ik wel zeggen, dat mijn equalizer van €9000 niet zo heel veel faseproblemen heeft:-)

Comments are closed.