vitarear

SONY PS Vita is geen match voor de iPod Touch en Nintendo DS

1080 540 Sander van der Heide

Voordat de SONY PS Vita in Nederland werd gelanceerd hebben we in huize Van der Heide een tijdje mogen spelen met een prototype. Sommige meegeleverde games waren nog in de pre-release-fase en een aantal functies waren nog niet ge-activeerd, maar een goede indruk was zeker te krijgen. Een prachtig 5-inch OLED-scherm met fantastische graphics, zorgen ervoor dat een game als Wipe Out 2048 een PS3-waardige ervaring oplevert. Vreemd genoeg (of juist niet) zorgde het er niet voor dat mijn kinderen hun iPod Touch of Nintendo DS opzij wilden leggen.

Na de Nederlandse release op 22 februari, werden de eerste apps voor de PS Vita ge-activeerd, Twitter, Facebook, Foursquare en Flickr. Een eerste stap om de PS Vita niet alleen als portable game-console te beschouwen, maar om nou gelijk te spreken van een overweldigend offensief tegenover de iPod Touch met z’n 300.000 beschikbare apps uit de App Store, dat nou ook weer niet. Blijkbaar is SONY toch nog wat voorzichtig en probeert men de hardcore gamers niet teveel op de tenen te trappen. Mijn uitgebreide review van de PS Vita als Social Gaming Device kun je hier nalezen op Marketingfacts.

Ik ben bang dat de SONY PS Vita desondanks een apparaat voor de hardcore gamers zal blijven en het moeilijker zal krijgen dan in de tijd van de SONY PSP, toen alleen de Nintendo DS nog een soort van concurrent was, maar met een hele andere doelgroep. Nu er met de iPad/iPhone/iPodTouch een hele nieuwe groep gebruikers bij is gekomen, maar ook de gamers van Nintendo en SONY worden aangesproken, zal het nog zwaarder worden.

Een paar feiten die het vooral moeilijk maken voor de PS Vita om het grote publiek te behouden/winnen:

  1. Weinig apps. Als je dacht dat de Apple App Store een onneembaar fort was, probeer dan maar eens een app geplaatst te krijgen in de Playstation Store. Zelfs Youtube of Instagram ontbreken hier. Overigens ook een gemiste kans geweest op de PS3, het perfecte platform voor Media Apps.
  2. Prijsvoering. Een PS Vita game in de winkel kost als gauw €44,95. Gelukkig heeft SONY door dat de toekomst in downloads ligt en doet maar liefst, jawel, 5 euro van de prijs online. Als Stve Jobs hier CEO was geweest, waren er aardig wat koppen gesneld.
  3. Eigen formaat geheugen. De SONY Memorystick had toch een wijze les moeten zijn geweest, maar ze proberen het hier gewoon weer opnieuw. In plaats van een Micro SD-kaart, een eigen formaat aan geheugenkaart.
  4. Kwaliteit camera. De foto’s die je hiermee kan maken zijn nog redelijk, maar de filmpjes erbarmelijk. Goed genoeg voor de fantastische AR-games, maar meer dan dat wil je dan ook niet doen met de PS Vita. Tuurlijk, de kosten waren een stuk hoger geweest met een betere lens en sensor, maar zo ook het genot.
  5. Muziek en films. OK, er wordt van alles getoond en beloofd. Voorlopig geen iTunes of Spotify-achtige situaties en als er iets te kopen valt, zal dat alleen nog maar van SONY ENtertainment zijn. Destijds wilde SONY zich al niet bij iTunes voegen en dacht een eigen platform te kunnen ontwikkelen, hier gaan ze volgens mij wederom de fout in.
  6. EBooks. Iets wat ze wel op de rit hebben zijn eBooks. Op de eReaders van SONY kun je zelfs rechtstreeks boeken van bol.com kopen. Laat die functie nou net weer niet op de PS Vita zitten.
  7. Groot. De Samsung Galaxy Note zit ook al zo moeilijk tussen de tablets en Smartphones, de PS Vita is dan ook nog eens dikker met allerlei knoppen. Echt lekker even in je broek steken doe je hem niet, maar een brief erop tikken kan (gelukkig dan maar) ook niet.
  8. Touchscreen op de achterkant. Het lijkt een soort wanhoopspoging om met iets te komen wat de rest nog niet heeft, maar naast alle controllers, een touchscreen aan de voorkant, is dit extraatje aan de achterkant een perfecte manier om RSI op te lopen.

Is de PS Vita daarom een slechte koop? Zeker niet! Er is natuurlijk ook veel goeds:

  1. Games. De games die beschikbaar zijn voor de PS Vita zijn erg goed. Een Little Big Planet zal het niet winnen van een Mario op de NIntendo DS als het gaat om populariteit. Het is ziet er 20x keer beter uit en is een stuk creatiever
  2. Display. Met 5-inch een stuk groter dan de concurrenten en prachtig scherp en helder.
  3. Prijs. €250 voor de versie zonder 3G en €299 met 3G. Een tikje boven de iPod Touch en Nintendo DS, maar gezien het display en krachtige processor wel te rechtvaardigen.
  4. Potentie. De processor is 2 keer zo krachtig als die van een iPad. Hoewel nu nog begrensd (wegens batterijverbruik en hitte ontwikkeling), kun je hier PS3-achtige kwaliteit op leveren. Komt daarbij het mobiele aspect en de originele AR-mogelijkheden. Als het publiek de PS VIta wat opstarttijd geeft, kunnen er nog mooie dingen volgen.