Turntable Transcription Method

150 150 Sander van der Heide

ttmIk ben zelf niet zo’n vinylliefhebber. Niet als DJ, maar ook niet als audiofiel. Het enige mooie van vinyl vind ik de ervaring die ermee gepaard gaat, sinds de CD ken ik eigenlijk niemand meer die echt gaat zitten voor een avondje muziek luisteren. 

Wat ik wel te gek vind van vinyl is vinyl als instrument: scratching. Nog steeds een ondergewaardeerde kunst. Goed dan ook om te zien dat er DJ’s zijn die zichzelf serieus nemen en een transcriptie, soort notenschrift, hebben ontwikkelt om bekende scratchstukken uit te schrijven. Ach, je moet hetzelf maar even bekijken. De uitleg is namelijk fantasisch verwerkt in hun website.

7 comments
    • Sander

      Ha Ben, ik kende het filmpje (nou ja, film van 1,5 uur) maar is precies wat ik bedoel. Als je nog meer leuke links heb, altijd welkom.

  • Lammert Kraaijeveld

    He wat goed zeg! Soort van grafische partituur voor dj’s. Als ik het zo bekijk is het nog steeds vrij aan interpretatie, precieze tijd/treshold blijft een beetje gokken, maar toch goed dat ze het zo serieus nemen!

  • Pier Durk Hogeterp

    Grappig om je eigen scratches te maken als je niet beschikt over de spullen of de skills. Moet wel zeggen dat er weinig boven het echte uitgaat, zeker als je de Nederlandse DJ Rockid eens hebt gezien ( http://www.youtube.com/watch?v=i4sURb6vyV4 ). Platen verdwijnen de laatste jaren snel uit de dance-scene en ook in de hiphop wereld zijn de platen al vaak vervangen voor Serato Scratch of de bekende CDJ-‘s van Pioneer. Komt simpelweg omdat de releases online veel eerder beschikbaar zijn dan via een plaat..

  • Matthijs

    Hey Sander,

    Grappig om te lezen dat jij niet zo’n vinyl man bent. Ik heb vorige week net een pick-up gekocht om m’n vinyl te draaien. Het moest er wel 1 zijn met een voorversterker, want m’n 10 jaar oude amp heeft geen phone ingang meer. Ik heb zelf platen gekocht waar ik de CD ook van heb. Ik moet zeggen, vinyl klinkt toch echt wel beter dan CD. Veel meer dynamiek en heerlijk laag en mooi hoog. Moet wel zeggen dat m’n amp echt z’n langste tijd heeft gehad, want ik moet ‘m behoorlijk open zetten om wat geluid er uit te krijgen… Om over design van de moderne pick-ups nog maar te zwijgen.. Kijk maar eens op http://www.transrotor.de/code/de/start/index.html.

    Hartelijke groet,
    Matthijs

  • Pier Durk Hogeterp

    Hallo Matthijs,

    Leuk dat je zoveel plezier beleeft aan vinyl. Ik heb een aantal jaren in een audio speciaal zaak gewerkt waar we veel platenspelers verkochten. Van de Transrotor platenspelers heb ik er tientallen afgesteld en geïnstalleerd. Dat is op het gebied van platenspelers bijna de top. Ook Nederland heeft een platenspeler fabrikant die ‘high-end’ spelers verkocht voor flinke bedragen (http://www.spj-laluce.com/products.htm).

    Goed dat je er gelijk een externe phono-amp bij hebt gekocht. Die zijn namelijk vaak stukken beter dan de phono-amps die standaard in versterkers zitten. Het is wel belangrijk dat je de uitgang spanning en impedantie van het element (MM of MC) matched met je phono-amp. Dat je de volume knop ver open moet doen om geluid te krijgen kan door 2 dingen komen. De match van phono-amp en element is niet goed en zou worden aangepast in je phono-amp (door dipswitches bijvoorbeeld). Daarvoor zou je de technische gegevens van het element en de phono-amp (gain mogelijkheden) naast elkaar moeten leggen. Mocht je daar niet uit komen dan zou de zaak waar je de platenspeler en phono-amp hebt gekocht je vast goed kunnen helpen. De andere oorzaak waarom de volume knop ver open moet, is dat je de LP’s (vooral wanneer ze tientallen jaren oud zijn) een ander soort masters hebben dan je gewend bent van de huidige producties. Dat komt omdat ze in die tijd nog niet hele harde producties maakten en simpelweg door dat vinyl vrij moeilijk te persen is wanneer het materiaal heel hard is.

    Veel analoog plezier met je nieuwe ontdekking 😉

Comments are closed.