pinterest widget

Waarom een Pinterestboard werkt en een Facebookpagina niet

1080 502 Sander van der Heide

Met meer dan 70 miljoen gebruikers (voornamelijk in de VS), begint Pinterest een serieus groeiend socialmedia-platform te worden. De opzet is simpel, maar de mogelijkheden lijken met elke kleine update zich te vermenigvuldigen. Vooral voor zakelijke en educationele toepassingen gaan steeds meer bedrijven, nu Pinterest de bedrijfspagina heeft ingevoerd, iets met Pinterest te doen. Wat me opvalt is dat een zakelijke pagina op Facebook vaak weinig toevoegt voor degene die deze ‘leuk vindt’. Afgezien van berichten die nu je tijdlijn vullen of een mogelijkheid iets te winnen, voel je je weinig betrokken, laat staan dat je de pagina écht leuk vindt. En voor het desbetreffende bedrijf/artiest/merk is een nieuw bericht als een nieuwsbrief die je niet rondstuurt, maar online zet en hoop dat ie af en toe wordt gelezen.

Van de week publiceerde marketingbureau VODW de cijfers van een kleinschalig marketingonderzoek. Hieruit blijkt dat ruim 60 procent van de consumenten er niet op zit te wachten om Facebook-vriend van een bedrijf te worden. Ze doen het puur voor eigen gewin, in de vorm van een vriendendienst of omdat het nodig is om kans te maken op een bepaalde prijs of na het ‘liken’ van een pagina pas bepaalde info vrijkomt. Daar pal tegenover staat het feit dat veel bedrijven Facebook als speerpunt ziet in hun digitale marketing beleid.

Dat een Pinterestboard een veel positievere uitwerking heeft op de relatie tussen een merk/bedrijf en de consument, is al in verschillende gevallen terug te zien. Pinterest geeft je nu ook de mogelijkheid een compleet pinboard als widget op je website te linken, zoals hieronder. Ga maar eens met je muis over onderstaande afbeeldingen zonder aan te klikken, je ziet gelijk de titels van de scans. Een selectie van een paar succesnummers:

  • Lowe is een Nijhoff in het kwadraat. Je kunt er van complete meubels tot doe-het-zelf-materiaal vinden. Ze hebben 51 Pinterestboards en meer dan 3,5 miljoen volgers. Het werkt zo goed omdat eigen producten worden afgewisseld met pins van andere sites en pins van consumenten die met spullen van Lowe weer wat hebben gemaakt. Een community die een Facebookpagina nooit zal krijgen.

 

  • Petplan. Ook al heb ik niets met honden, Petplan laat zien dat je niet hoeft te hameren op je eigen product, maar juist gerelateerd bezig kan gaan. De content is uniek en de pins zijn geoptimaliseerd. Naast de foto’s en korte info kun je overal doorklikken naar de uitgebreide site van Petplan zelf. Een goeie manier om verkeer naar je saaie verzekeringswebsite te krijgen.

 

  • De Wall Street Journal heeft ook begrepen dat Pinterest een goeie manier is om content te hergebruiken en te categoriseren. Dit gadgetboard geeft een mooi overzicht van coole gadgets en linken gelijk naar de artikelen op hun site door, terwijl deze mooie collectie van grafieken doorlinkt naar een tweet op Twitter. Nog niet perfect, maar de aanzet van wat we straks bij meerdere kranten zullen terugzien.

 

  • Etsy is onvermijdelijk op Pinterest en werkt met gastpinners. In dit geval uitgeverij Random House, die op haar beurt alles op het gebied van boeken en literatuur heeft gerepind.

 

  • Dat een Pinterestboard naast een uithangbord en communityplek voor de buitenwereld is, kan het daarna intern in een bedrijf ook z’n functie krijgen. Dit onderwijzersbord geeft vele lezers tips, maar zorgt er ook voor dat teams samen aan een bord kunnen werken en elkaar van tips kunnen voorzien. (overigens is hier een goeie Infographic te vinden hoe Pinterest effectief in het hoger onderwijs is te gebruiken)

 

  • Nog een paar toppers: Allrecipes trekt met hun bord haast nog meer bezoekers dan de eigen website, Wikihow in één overzicht en de ideale match, Elle.

 

Voor een nieuwe webwinkel van ons, Ruilkaartspel.nl, heb ik ook een bedrijfspagina op Pinterest aangemaakt. In plaats van richten op webverkeer naar de webwinkel, zoals bij een FaceBook-pagina meestal het geval is, gebruik ik de pinboards als visuele databases voor publiekelijk gebruik. Voordeel: ze zijn gelijk geschikt voor kinderen, voor mensen die meer visueel dan tekstueel zijn ingesteld en het oogt minder saai dan een tabel. Zo wordt voor het ruilkaartspel Pokémon TCG elke 3 maanden een compleet nieuwe kaartset van ongeveer 100 kaarten uitgebracht. De meeste van die kaarten worden door een community ingescand op pokebeach.com. Door ze te pinnen, hoef je je geen zorgen te maken over oneigenlijk gebruik van alle scans, de bron staat gelijk onder elke pin vermeld.

 

Vanuit dat pinboard waren we ook weer in staat te repinnen en dat gaf ons de mogelijkheid om speeldecks (een selectie van 60 kaarten waarmee je het spel kan spelen) in een nieuw pinboard te plaatsen. Zelfs decks die in één geheel te koop zijn in de winkel, themedecks, krijgen zo een visueel overzicht van de gebruikte kaarten en een mogelijkheid voor spelers om het deck te bekijken en er commentaar op te geven, het deck uit te proberen en de pins en het pinboard te delen en zelf weer op te slaan.

 

Natuurlijk zijn er nog veel meer applicaties voor Pinterestboards te bedenken. Zo verschijnen er al geregeld “Pin-it & Win-it”-wedstrijden, worden er (ipv van hashtags op twitter) Pinterestboards aangemaakt voor een conferentie (met de mogelijkheid dat iedereen meepint), kun je presentaties vanuit Pinterestboards houden, zag ik een bord met speciale kortingscoupons, kun je een Pinterestshop opzetten door de toevoeging van Rich Pins waardoor de prijzen zichtbaar worden en zo kan ik er nog wel een paar bedenken. Bottomline is dat de mogelijkheden en creativiteit niet alleen groter is dan bij een faceBookpagina, het is voor de pinner, repinner en bezoeker ook nog eens een stuk leuker.