Wat Apple is voor de computerindustrie, is Blackmagic Design voor de video-industrie. Beiden zijn innoverend en maken hoogwaardige producten. Er is echter één groot verschil: waar Apple op elk vernieuwend product een stevig prijskaartje plakt, hanteert Blackmagic Design budgetprijzen. Ook op IBC zien we overeenkomsten tussen de twee bedrijven. Toen Apple nog een stand had op de beursvloer, kon je er niet omheen. Vanwege de grote oppervlakte, maar ook de nieuwe producten die ze introduceerden. Blackmagic Design lijkt dat stokje te hebben overgenomen. Ook dit jaar hadden ze weer een grote stand en veel nieuwe en innoverende producten te tonen. Vooral veel producten herzien voor 4K-resolutie, een nieuwe versie van DaVinci Resolve en de Blackmagic Audiomonitor.Audio vanuit een 19-inch-rack. In sommige situaties is het wel zo fijn om de audio te horen die je aan het wegschrijven bent, denk aan een machinekamer, uitzendstraat, mobiele studio of regiewagen. Vaak nemen extra speakers teveel ruimte in. Tot nu toe werd dat opgelost met losse speakertjes die bovenop een 19-inchkast werden geplaatst of zelfs in de kostbare 19-inchrackruimte. In een mobiele studio zou je de speakers van het hoofdsysteem natuurlijk kunnen gebruiken, maar soms zijn die al in gebruik en dan zou zelfs een losse koptelefoonaansluiting een aangename oplossing zijn. De Blackmagic Audio Monitor voorziet in die behoefte. Het 19-inchapparaat is maar 1U hoog en zeer solide gebouwd. De voorkant is volledig van aluminium en biedt een robuuste bescherming voor de speakers en is trillingsvrij. Met 3,5 kilo merk je dat je te maken hebt met een overvol apparaat waarin elke centimeter oppervlakte in gebruik is. Het grootste gedeelte natuurlijk door de speakers met versterkers. Gelijk achter de grille zitten 1,5-inch fullrange drivers en daarnaast twee 3-inch woofers.
Over de klank kan ik kort zijn, die valt erg tegen. Ik weet wel dat ik geen ‘full blown’ referentiesysteem kan verwachten, maar als je hem vergelijkt met een reference monitor van Sonifex, hoor je dat het anders kan. Maar goed, in ieder geval klinkt het niet lelijk, geen knijpend hoog of overdreven opgepompt laag. Het is zoals het is. Je kan wel heel goed verhoudingen bepalen daardoor. Staat de stem niet te hard, is er meer compressie nodig, kan je de basgitaar nog goed horen…dat soort vragen. De spreiding is heel beperkt. Kan handig zijn in een ruimte met meerdere mensen, maar wil je het goed horen, dan moet je je hoofd echt recht voor het apparaat plaatsen. Overigens was het wel fijn als er een monofunctie was toegevoegd. Je hebt nu alleen de keuze om links of rechts in solo te zetten. Voor een betere referentie is er een hoofdtelefoonuitgang, hoor je gelijk de interne koelventilator niet, die al gauw hard gaat blazen.
Een groot probleem is het ingangsniveau. De Audio Monitor kan schakelen tussen verschillende ingangen: digitaal via SDI (alle formaten tot en met 4K worden ondersteund inclusief de 16 audio kanalen) of AES/EBU. Vreemd genoeg geen HDMI in. De HDMI-uitgang is puur voor monitoring. Analoog kun je XLR- of de bekende tulppluggen gebruiken. Het ingangsniveau is voor geen één instelling aan te passen en digitaal geeft dat problemen. Blackmagic gaat er vanuit dat je standaard op -9 zit te werken, maar voor DVD-producties en puur audio vanaf CD is dat niet het geval. Je gaat dan gemakkelijk over de grens van +3 VU heen met als resultaat een heleboel vervorming.
Voor het aflezen van het geluidsniveau kijk je naar een uit 27-LEDs bestaande audiometer. Deze zou je volgens de website als VU- of PPM-meter kunnen gebruiken, maar ik kwam niet verder dan alleen de VU-meter (met de bijhorende trage stijgtijden). Bij de meter staan de waardes van de VU-meter gedrukt op het apparaat, dus ga ik ervan uit dat de PPM-meter niet in de huidige versie zit. Voor een audiometer wel een gemis dat je digitale overloads niet kan aflezen. Daarnaast is EBU R128 een norm die in broadcast in Europa nu ondertussen een veel gebruikte standaard is, deze had eigenlijk wel standaard erop mogen zitten. Misschien zien we die wel binnenkort, want Blackmagic Design heeft aangegeven dat er nog andere schaalindelingen beschikbaar zullen komen via firmware updates.
Naast de audiometer zit een 2,1-inch LCD-schermpje, voor een apparaat als deze is dat wel uniek en handig om te controleren waarvan je nou werkelijk de audio zit te luisteren en of deze wel sync loopt. Dit schermpje heeft een resolutie van 320 x 240 pixels en op die grootte ziet dat er heel scherp uit. Naast het videosignaal wordt hier ook aangegeven wel ingangssignaal je beluistert, welk formaat het videosignaal heeft, welke 2 kanalen van het SDI-signaal je beluistert en hoe hard het volume staat. Hou er wel rekening mee dat voor het decoderen van Dolby Digital en Dolby E er een aparte module aangeschaft moet worden die in een slot intern in het apparaat wordt geplaatst.
De prijs is €1175 ex BTW. Voor het eerst dat Blackmagic Design niet met een kwalitatief hoogstaand product komt met een lage prijs.
Dit artikel verscheen in een andere versie eerder in het tijdschrift Broadcast Magazine