Renault Twizy met Mennekes

In samenwerking met Renault Nederland ben ik de Renault Twizy opnieuw aan het testen. Dit keer niet zozeer op prestaties, maar meer op usability, praktijkgebruik en het ontkrachten van het David Guetta-image wat aan deze vierwieler plakt. Dus de komende tijd nog wat meer actieradiusoplossingen, parkeerboetes, oprolbare ramen en starende blikken die dit wagentje oplevert. Ondanks het gebrek aan comfort, kun je een glimlach tijdens het rijden niet onderdrukken (van jou alsook je medeweggebruikers).

De Twizy die ik zou rijden, zou uitgevoerd zijn met een normale 220-volt Schuko-stekker. Door wat miscommunicatie bleek er echter een Twizy met de Mennekes Type 2-stekker voor me klaar te staan. Mennekes Type-2 is nu de Europese standaard voor elektrische auto’s en in Nederland op haast elke laadpaal terug te vinden.

Eén zo’n stekker kan het hele concept van de Twizy veranderen. De Twizy heeft een actieradius van ongeveer 80 km en voor ritjes van 5 tot 20 km is het een ideaal vervoersmiddel, helemaal als er op de plek van bestemming een mogelijkheid is om hem even ‘in te prikken’ op wat 220volt. Eenmaal thuis zet je hem voor de deur (bij mij dan in de tuin) en hoef je geen speciaal oplaadpunt te plaatsen, hoogstens een extra buitencontactpunt.

mennekes type2

Door een Mennekes Type-2 te gebruiken, verandert dat verhaal. Vandaag heb ik hem thuis laten staan, omdat vlakbij mijn studio geen oplaadpunt aanwezig was (zelfs niet bij Renault dealer Stam om de hoek). Ook mijn afspraak in Bussum in een woonwijk, lag te ver van een oplaadmogelijkheid. Was die mogelijkheid daar wel geweest, dan had ik op zijn minst een snellere laadmogelijkheid verwacht met deze aansluiting, maar de 3,5 uur die de Twizy nodig heeft voor een volle lading, blijft ook bij Mennekes Type-2 gelijk.

Voor mensen die op hun werk een Mennekesaansluiting hebben of de Twizy als 2e elektrische auto rijden, kan het interessant zijn, in mijn situatie is het onpractisch. De Twizy staat nu vannacht onbewaakt bij een winkelcentrum (ik vertel maar niet waar) te laden en ik hoop maar dat ie morgenochtend niet opgetild achterin een busje is verdwenen.