Gaat Europa straks ook flippen?

Gaat Europa straks ook flippen? 150 150 Sander van der Heide

(Dit artikel verscheen eerder in Masterfiles) Waar de audioindustrie met lede ogen aanzag hoe het grote publiek niet voor hogere kwaliteit ging (SACD), maar voor gemak en goedkoop (MP3), zo heeft de video-industrie met precies hetzelfde ‘probleem’ te maken. De eerste Blu Ray HD-camcorders verschijnen op de markt, maar ondertussen gebruiken de meeste mensen liever hun mobiele telefoon om hun bijdrage voor YouTube te filmen.


Voor lange tijd bleef de introductie van de Flip onopgemerkt. Het leek weer zo’n goedkope gadget met weinig waarde: Geen fotocamera, alleen maar video in  MPEG4-formaat. De meeste bladen en websites gingen eraan voorbij. Het publiek niet en Pure Digital heeft met de Flip volgens de New York Times een marktaandeel van 20% van de digitale camcorderverkoop. Opeens raakte de media geïnteresseerd en blijkt het apparaatje nu een revolutie te veroorzaken op iPod-niveau.Wat de Flip zo interessant maakt is de eenvoud. Het apparaat is na activeren via de aan/uit-schakelar gebruiksklaar binnen 3 seconden, je drukt op de rode knop en hij neemt op. Geen witbalans, geen tapes, geen resolutie instellingen, geen manual focus, geen audiolevel, maar wel een verbluffend goede kwaliteit (zowel beeld als geluid) voor een prijs van maar 150 dollar.

 

Ten tweede is de software om je video te bewerken al aanwezig in het apparaat zelf. Je flipt een USB-plug uit de zijkant van het apparaat (dus geen kabeltjes meer zoeken) en drukt deze in je computer (Mac of PC). Daarna kun je het videomateriaal editten, foto’s uit het materiaal halen en met dezelfde software de video meteen uploaden naar Youtube of een eigen website.

Er is zelfs een service waarbij je met je Flip een drogist binnen kunt lopen, het materiaal van de Flip kan overzetten en je een DVD meekrijgt, waar je met een simpel menu alle filmpjes op je DVD-speler kan bekijken of op een PC deze filmpjes weer kan versturen via e-mail. De Flip heeft ook een video-uitgang om gelijk je materiaal groot te vertonen.

Op de achterkant vind je een 1,5” TFT-schermpje van 280×120 pixels (de ultra-versie is 528×132 pixels), in combinatie met de ingebouwde speakertjes of hoofdtelefoonuitgang, levert dat een perfecte manier om je opgenomen materiaal gelijk met iemand te delen. Alles gevoed door 2 AA-batterijen en geen moeilijk te vervangen oplaadbare accu. Het opgenomen materiaal wordt opgeslagen als een AVI-bestand (MPEG-4)  met een resolutie van 640×480, 30 frames per seconde en de audio is mono op 44.1kHz. Het interne geheugen van 2GB geeft je een uur opnametijd en is helaas niet uit te breiden met een flashkaartje.

In gebruik vond ik de beeldkwaliteit van de Flip tegenvallen. Vooral de trillende zweem, die gelukkig bij het omzetten naar Flash op YouTube wat wegvalt, is soms erg irritant. De digitale zoomfunctie had van mij echt weggelaten kunnen worden. Op het schermpje lijkt het nog aardig, maar eenmaal op de computer is het één grote waas. De geluidskwaliteit is echter onverwacht goed. De autolimiter-instelling wekt super en tijdens interviews lijkt het wel of je met dasspeldmicrofoons hebt gewerkt. Reden ook dat de bloggende journalist als David Pogue van de New York Times of trendwatcher Vincent Everts de Flip gebruiken voor korte interviewtje op locatie. Voor vlogs had ik ook gehoopt gebruik te maken van de Flip, met een driepoot of een Gorilapod is ie zo opgesteld, maar je mist de mogelijkheid om het LCD-schermpje naar je toe te klappen om positie te bepalen. Een spiegelvlakje aan de voorkant had eventueel uitkomst kunnen bieden. De ingebouwde USB-plug leek trouwens heel handig, totdat ik ik ‘m in mijn MacBook Pro wilde prikken en de Flip te dik was om   op juiste hoogte van de aansluiting te komen. Toch weer een aparte kabel moeten aanschaffen.

In situaties met weinig licht en nachtopnames buiten, presteert de Flip verbluffend goed. De ruis valt enorm mee, kleuren zijn redelijk intact en er is haast geen ‘ghosting’-effect. De software vond ik 3 keer niks. Ik sleep liever wat bestanden uit een mapje, bepaal in de previews wel wat ik denk te gebruiken en gooi ze daarna in de prullenmand.  Als je dit echter doet, begint de Flip de volgende opnames weer met dezelfde bestandsnamen en krijg je problemen bij de volgende transfer naar je computer. Je moet voor back-ups, opslaan, verwijderen en afspelen eigenlijk altijd gebruik maken van de meegeleverde software en die werkt niet al te vlug. Simpele edits zijn echter wel mogelijk, maar de bestanden openen in Final Cut Pro of iMovie werkt toch beter.

En als je er zo tegenaan kijkt, gauw iets overzetten in AVI-formaat en toch redelijke kwaliteit voor het web genereren, zou ik ietsje meer geld neerleggen en een fotocamera met videofunctie gebruiken. Op sandervanderheide.blip.tv heb ik wat vergelijkende opnames tussen de de Flip en een Canon IXUS 950 geplaatst. De resultaten spreken voor zich. De Canon is dan wel wat duurder, maar je krijgt er een goede fotocamera bij kado, een metalen behuizing, een betere lens die ook nog eens optisch kan inzoomen. Alleen de audiokwaliteit is wat minder.

In Engeland is de Flip Ultra nu ook uitgebracht met een PAL-uitgang, AOL-video is vervangen voor MySpace, maar video wordt echter nog steeds op 30 frames per seconde opgenomen. Daarnaast is het succes de concurrentie niet ontgaan. De Vado van Creative lijkt een regelrechte kopie en is een tikje goedkoper. De Zi6 van Kodak is weer een tikje duurder, maar biedt HD-mogelijkheid en is uit te breiden met een SD-kaart. Pure Digital zit natuurlijk niet stil en heeft in de VS de opvolger van de Flip Ultra, de Flip Mino gelanceerd. Weer wat kleiner in formaat, mooi design, maar nog steeds dezelfde resolutie en dezelfde lens zonder optische zoom. De batterijen zijn vervangen door een Li-on-accu wat naar mijn mening de eerste stap is naar hightech-gadget i.p.v. Youtubegadget. Of de middelbare scholier in Nederland nog een extra apparaatje naast zijn mobieltje op pad gaat meenemen is dan ook nog maar de vraag, journalisten als trendwatcher Vincent Evers maken er ondertussen echter gretig gebruik van.

Hieronder wat voorbeelden en vergelijking tussen de Flip en een Canon Ixus 850. Hier volgt een fragment van mezelf met de Flip en IXUS op een fotostandaard. Ik heb expres een shirt aangedaan waar je slechte resultaten mee krijgt. Geluid van de IXUS is echt minder dan de Flip, maar bruikbaar. Beeld is rustiger en scherper. Voor een goed vergelijk kun je het beste rechtsboven naar de Episode Archive gaan en de originele Quicktime bekijken of downloaden.

De Flip scoort in geluid, alsof je een dasspeldmicrofoon gebruikt, beeld is in donkere ruimtes erg goed. Wat dat betreft een goede optie om ‘s avonds op feestjes interviews te doen. Voor een goed vergelijk kun je het beste rechtsboven naar de Episode Archive gaan en de originele Quicktime bekijken of downloaden.

meer voorbeelden op sandervanderheide.blip.tv

1 comment
  • Peet de Vries

    Interessant verhaal.. leuk die filmpjes-vergelijking! Die IXUS heeft inderdaad n stuk betere beeldkwaliteit.
    Is ie nog in andere kleuren dan rose te verkrijgen?! 🙂

    Geniet altijd erg van je product-analyses..
    groeten,
    peet.

    ps: zijn die CDs van Final Cut Studio ooit nog aangekomen bij jou?!

Comments are closed.