De GVR, een Geweldig Vermakelijke Rolprent

De GVR, een Geweldig Vermakelijke Rolprent 1080 720 Sander van der Heide

De GVR (of “The BFG” in oorspronkelijke versie) is net zoals het gelijknamige boek, in één woord fantabuleus! Een heerlijke film voor kinderen onder de 12 jaar of boven de 30. Voor de leeftijdsgroep daartussen, kan het misschien een beetje traag en lichtelijk saai zijn. De bekende lange Spielberg-shots zijn totaal het tegenovergestelde van het snelle snijwerk in een film als Teenage Mutant Ninja Turtles. Zo neemt Spielberg enorm de tijd voor het zetten van de toon van de film, maar vooral ook voor het neerzetten van de hoofdkarakters, De Grote Vriendelijke Reus en Sofie, het kleine weesmeisje waarmee hij een vriendschap opbouwt. In het boek lijkt het eerste gesprek tussen de twee in het boek al meer dan een derde van het verhaal op te eisen, ook in de film wordt hier goed de tijd voor genomen. Het werkt goed, je bouwt als kijker iets op met de karakters. De brunchscène bij de koningin van Engeland volgt bijna letterlijk het boek en ademt rust, statigheid en zit vol met ingetogen humor, Dahl-humor. Dit zorgt ervoor dat deze film je ook meer raakt dan een ander soortgelijk sprookje. Spielberg lijkt hier weer terug bij de manier waarop hij films als Close Encounters of the Third Kind en E.T. heeft gemaakt.

De GVR 2Een grote verassing is dit overigens niet, aangezien het scenario afkomstig is van Melissa Mathison (1950-2015), die ook tekende voor Indian in the Cupboard en E.T. Voor de GVR hadden Spielberg (Amblin Entertainment) en Disney geen betere kunnen vinden. Zij weet het boek prachtig te vertalen naar een film die zowel de opbouw van een Spielbergfilm, alsook de magie van een Disneyfilm weet te behouden. Aangezien dit de eerste film tussen deze twee, ook geen makkelijke opdracht.

Melissa Mathison is niet de enige oudgediende met wie Spielberg meerdere films maakte, John Williams componeerde wederom de muziek (sferisch als bij Harry Potter), het camerawerk (indrukwekkend) van Janusz Kaminski, het snijwerk van Michael Kahn en Kathleen Kennedy & Frank Marshall als producers.

De GVR 3

Voor het opnemen van het acteerwerk van alle reuzen, heeft Spielberg gekozen voor de simulcamtechniek die ook werd toegepast in Avatar. Door de camera net als de acteurs via motion capture te registreren kun je in één keer op de set het acteerwerk, de performance capture en de virtuele wereld combineren en bekijken. Je krijgt dus simultaan het beeld van een echte camera samen met die van een virtuele te zien. Het resultaat is verbluffend, mede ook dankzij Terry Notary van Cirque du Soleil, die met allerlei gewichten en theatertechnieken de bewegingen van de ‘reus’-acteurs heeft begeleidt.

Mark Rylance, die al eerder samenwerkte met Spielberg en schitterde in de film Bridge of Spies, is wederom de ster van de film. Spielberg is laaiend enthousiast over hem en niet zonder reden. Het knappe is dat hij voldoet aan elk beeld wat een ieder zich heeft gemaakt van hoe de GVR eruit zou moeten zien.

Film: 8/10
Beeld: 9/10
3D: 8/10
Geluid: 8/10
Soundtrack: 8/10
Biosbezoekwaardig: 9/10

Win twee vrijkaartjes voor De GVR

Ik mag weer 2 x 2 vrijkaartjes weggeven voor De GVR. Te gebruiken in elke willekeurige bioscoop in Nederland en in elke versie (Nederlands, Engels, 2D of 3D). Je kunt ze heel makkelijk winnen, je hebt alleen een simpele camera, maar vooral een creatieve geest voor nodig.

Maak een foto in geforceerd perspectief, waarin je laat zien hoe groot de GVR is. Dat mag een foto zijn waar jezelf op staat of iemand anders, maar het mag ook alleen met voorwerpen zijn. Onderaan de pagina zie je een voorbeeld van een foto in geforceerd perspectief. Je kan de foto op 2 manieren insturen voor deelname.

Via Instagram:
– Zorg dat je mij op Instagram volgt via @sandertje
– Plaats de foto in je eigen tijdlijn
– Vermeld in comments mijn gebruikersnaam @sandertje en de hashtag #DeGVR #sandervanderheide

Via Facebook:
– Like mijn Facebook-pagina
– Ga naar het bericht wat verwijst naar deze review
– Plaats de foto in de comments.

Je mag zo vaak inzenden als je wilt, maar op 4 augustus kies ik twee winnaars. Als je gewonnen hebt, laat ik dat weten via Instagram of Facebook en krijg je ook persoonlijk bericht.

forced-perspective-photo (1)

1 comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.