Sinds midjaren vijftig hebben we dankzij de casino’s in Las Vegas de all-you-can-eat-buffetten. De betekenis spreekt voor zich, een lopend buffet waarvan je over een bepaalde periode zoveel mag eten als jij maar op kan. Niet geheel onbelangrijk, het is persoonlijk, zoveel JIJ op kan, het is niet overdraagbaar. Dit businessmodel leent zich in de fysieke wereld naast de foodsector ook prima voor de dienstensector (onbeperkt gebruik van een dienst over een bepaalde periode). De stap van dit businessmodel naar de digitale wereld was onvermijdelijk. Hoewel het heel rendabel kan zijn (kijk maar naar Netflix), is het voor de aanbieder een riskant en complex businessmodel.De laatste paar jaar zijn we een nieuwe periode ingegaan van het consumeren van digitale goederen, de all-you-can-eat-abonnementen. Het gegeven van onbeperkt van een bepaalde dienst gebruik maken voor een bepaalde periode is net zo min nieuw als het originele buffet zelf, we kennen het onbeperkt boeken lenen (bibliotheek), onbeperkt sporten (fitness), onbeperkt in de achtbaan (dagkaartje Efteling) of onbeperkt tv-kijken (kijk- en luistergeld).
Ik kwam er onlangs achter dat ik in 2013 veel meer geld heb uitgegeven aan media dan in 2012 en 2011. Ik koop al jaren geen CD’s of DVD’s meer, ben minder gaan downloaden (legaal en illegaal), maar blijk voor haast alles wel een abonnement te hebben. Van het onbeperkt luisteren naar muziek (Spotify en iTunes Match), onbeperkt kijken naar films en series (Netflix) tot onbeperkt bellen (Ziggo VolopBellen).
Helemaal all-you-can-eat, oftewel onbeperkt, is het meestal niet. Begrijpelijk, het gegeven dat je een complete familie laat meegenieten van een éénpersoonsbuffet wordt zo uitgesloten, het is niet overdraagbaar. Soms zijn die beperkingen nadelig voor de gebruiker. Dat varieert van een simpele sms van Telfort met de melding dat mijn dataverbruik ‚meer dan gemiddeld’ blijkt, tot Spotify die weigert op één apparaat iets af te spelen, omdat op een ander apparaat ook wat wordt afgespeeld (waarom 4 keer 10 euro per maand betalen voor elk gezinslid, als 80% van de muziek die wordt beluisterd, samen wordt beluisterd).
Blijkt dat ik per maand tientallen euro’s kwijt ben aan dit soort diensten en dat gegeven is weer prima stof om af en toe een blog te schrijven met de review van zo’n dienst, inclusief het afwegen van de alternatieven (wat een andere dienst kan zijn of het opzeggen van die dienst) en de verborgen beperkingen. Oftewel, Onbeperkt.
Een eerste bloemlezing voor gegadigden die me zo snel te binnenschieten en waar ik het meerendeel van gebruik:
- onbeperkt muziek luisteren (Spotify, Music Unlimited, Deezer, Pandora)
- onbeperkt films en series kijken (Netflix, Videoland Unlimited)
- onbeperkt luisterboeken (Storytel, Audible)
- onbeperkt eBooks (Scribd, Oyster)
- onbeperkt digitale tijdschriften of artikelen (Readr, Readly, eLinea)
- onbeperkt internet (Ziggo Totaal)
- onbeperkt softwaregebruik (Adobe Creative Cloud)
- onbeperkt bellen (Hi, Ziggo VolopBellen)
- onbeperkt games (Playstation Now)
- onbeperkt bioscoop (Pathé Unlimited)
- onbeperkt online data-opslag (Bitcasa, Google Drive, Dropbox)
- onbeperkt foto-opslag (Flickr, MyShoebox, Snapfish, SmugMug, Zenfolio)
- onbeperkt scheren (Bold King)
- onbeperkt reizen (NS Altijd vrij)
- onbeperkt video’s uploaden (YouTube, Vimeo)
- onbeperkt bestanden versturen (Hightail, WeTransfer)
Mocht je nog een variatie weten die ik niet heb genoemd, laat het me weten, dan plaatst ik ‘m erbij.