Sommige apparaten moet je echt leren begrijpen. Mijn eerste testrun met de Elysia Alpha Compressor was niet zo bijzonder, maar toen ik hem een maandje later opnieuw uitprobeerde, leerde ik hem beter kennen.
De eerste single waar ik hem op losgelaten heb is die van Lionel Richie en Trijntje Oosterhuis. Door het Low Pass-filter te gebruiken, heb ik alleen de bas en basdrum gecomprimeerd en door originele signaal te mixen met het bewerkte signaal, krijg je de snlle transiënten weer terug. Stem staat lekker los en dat hoor je op de radio. Iets wat Holger Schwedt, de mix engineer, heel goed door heeft. In de VS waren ze in ieder geval erg enthousiast en werd de mix en mastering goedgekeurd.
Bij de nieuwe single van Marco Borsato “Stop de tijd”, gaan we nog een stapje verder. Ook hier wordt alleen het laag (onder 180 Hz) gecomprimeerd, maar wordt ook het monosignaal van het stereo gescheiden, waarbij ik het monosignaal ietsje harder zet en het stereosignaal met de ingebouwde EQ-curve bewerk.
Uiteindelijk heeft de mastering van de single van Kane, “Wanna Make It Happen”, me doen overtuigen het apparaat te kopen. Hieronder zie je hoe ik de Elysia heb ingesteld. Het mono- en stereosignaal zijn weer gescheiden, waarbij het stereosignaal 1 dB harder is gezet (Dinand stond ietsje te hard), Het stereosignaal is volledig gecomprimeerd (korte attack, lange release) en het gecomprimeerde monosignaal is gemengd met het originele signaal (lange attack lange release).
Reacties
2 reacties op “Mastering Lionel Richie, Kane en Marco Borsato”
Haa Sander,
Weet je zeker dat de recall-sheet bij ‘Wanna Make It Happen’ hoort? Op de sheet is namelijk het Side signaal 1 dB verzwakt vergeleken het Mid signaal. Zo zijn er nog een paar parameters die niet kloppen met je tekst. Ik geloof dat je bij de recall-sheet van Kane single ook de Project en verdere gegevens had ingevuld.
Prettig weekend!
Groeten, Pier Durk Hogeterp
Ha PD,
Blij dat er in ieder geval iemand m’n blog zo grondig doorleest. Zo beter?