Robert Babicz (Rob Acid)

Robert Babicz vertelt hier in dit interview heel duidelijk hoe hij dance-muziek mastert. Hij hanteert eigenlijk dezelfde werkwijze als ik:

1. Het begint met een goeie, dynamische mix (alleen weigert hij de klus als hij een lange platte balk aan audio krijgt en ik probeer er, zo stom als ik ben, toch nog wat van te maken.

2. geen plug-ins maar opstapeling van randapparatuur op randapparatuur en alles heel subtiel gebruikt.

3. geen driebandscompressie

Eén ding waar ik het niet met hem eens ben: terugschrijven naar analoge tape klinkt altijd beter. Deze toevoeging van extra harmonischen kun je ook op andere manieren bereiken.

Kijk en geniet van deze master:

Robert Babicz about mastering audio from David Star on Vimeo.


Reacties

6 reacties op “Robert Babicz (Rob Acid)”

  1. Hee Sander,

    Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe dat dan is, als je analoog mastert naar tape. En wat dan de meerwaarde daarvan is. Is dat mogelijk in Polyhymnia? En wat zijn dan jouw alternatieven om die harmonischen te verkrijgen zonder naar tape te masteren?

    groetjes,
    Udo

  2. Kan in Polyhymnia. We hebben een hele goeie Studer A80, maar ja, die tapes, dat kost geld hoor. Je hebt toch zeker 2 of 3 tapes nodig. Maar voor de test kunnen we het doen….als jij betaalt.:-)

    Op andere manieren kan het ook. Sowieso voegt de Manley met z’n trafo’s en buizen ook harmonischen toe, maar met een paar aardige plug-ins is bandverzadiging mee te stimuleren.

    Verder was er op de AES een module van, ik geloof, Universal Audio waar je allerlei bandrecorders met verschillende soorten tape kon nabootsen en zelfs extra modules met recorders erbij kon plaatsen.

  3. Ja, die tape-saturation van massey http://www.masseyplugins.com/ schijnt ook te gek te zijn. Ga ik binnenkort eens uitproberen.

    Ik ga alvast sparen voor de analoge mastering van de volgende cd ;).
    Ontzettend fijne site trouwens. Ik kijk wekelijks.
    groetjes,
    Udo

  4. PD Hogeterp avatar
    PD Hogeterp

    @ Sander: Je bedoelt waarschijnlijk de Anamod Audio tape simulator.
    http://www.anamodaudio.com/ats1.html

    Ik denk dat Robert Babicz de tape recorder naast zijn specifieke sound vooral ook gebruikt om de compressie die wordt veroorzaakt door de tapes vrij hard in te sturen. Dit helpt met het creeeren van een bepaalde loudness zonder de dynamiek te verliezen die essentieel is van dance muziek. Dat kan ook met het gebruiken van (digitale) maximizers en tape emulator plugin’s maar dat is oppassen aangezien het vaak ten koste gaat van de definitie en openheid van je track. Ik gebruik heel enkel de JB Ferox plugin waar je kunt kiezen tussen saturation en hysteresis.

    De Anamod Audio is bijzonder omdat hij voorgeprogrammeerde emulatie circuits gebruikt van de originele recorders icm verschillende banden en compleet analoog functioneert.

  5. Sander Mak avatar
    Sander Mak

    Dat hard insturen schijnt ook goed te werken met converters (b.v. Lavry Gold) om die loudness te bereiken. Las laatst dat een aantal grote namen in de VS dit doen om de loudness wars te winnen zonder brickwall limiting. Hoewel de analoge stage van een converter oversturen min of meer hetzelfde idee is, schijnt het toch aangenamer te klinken…

  6. PD Hogeterp avatar
    PD Hogeterp

    @ Sander Mak: Clipping is inderdaad ook een manier om meer loudness te krijgen. Een paar samples clippen is voor het menselijk oor niet waar te nemen en het levert meestal een hele cleane vorm van limiting op en soms net een kleine dB extra loudness. Het verschilt behoorlijk welke converter je laat clippen. Sommige converters kunnen het absoluut niet hebben terwijl een Lavry Gold er wel mee overweg kan en daarom ook vaak zo wordt gebruikt. Er zijn ook al enkele plugin’s waar je redelijk safe kan clippen. De Sonic Timeworks Mastering Compressor is zo’n clipper. Stuur je deze plugin niet te hard in, heb je een hele cleane vorm van limiting maar zodra je hem een paar dB’s instuurt (om loudness te krijgen) is het opletten geblazen of je materiaal niet gaat vervormen.

    Tijdje geleden ben ik door een workshop geinformeerd over de gevolgen van clipping tijdens de mastering en aardig geschrokken. Vooral wanneer geclipped materiaal wordt afgespeeld op een CD speler (oversturen van DA converters) en hoe een audio broadcast processor er op reageert.

    Ik prefereer het toevoegen van harmonischen in iedergeval boven clipping, maar het liefst doe ik geen gekke trucjes om loudness te krijgen..