De Instagram hashtagfraude

De Instagram hashtagfraude 512 512 Sander van der Heide

Naast FaceBook en Twitter, nu ook like- en volgerstress op Instagram. Als de foto alleen niet meer genoeg is, maar je zoveel mogelijk gezien wil worden op Instagram (iets wat overigens onmeetbaar is, zelfs door Instagram) en veel likes en volgers binnenhalen, dan kun je je storten op de hashtags. Deze worden namelijk niet gecontroleerd door Instagram en net zoals bij Gracenote  en CDDB kun je hier doen wat je maar wilt. Er is zelfs geen mogelijkheid om Instgram in te lichten bij misbruik, wat een aardig tafereeltje tagfraude oplevert.

Hashtag History

Sinds 28 januari 2011 kun je in Instagram hashtags toevoegen. Aangezien Instagram deze functie achteraf heeft toegevoegd en de meeste gebruikers al zelf in hun beschrijving of comments een hashtag hadden staan, is gekozen voor een ondersteuning van een zoekfunctie naar deze hashtags. Anders was er waarschijnlijk wel net zoals bij YouTube of WordPress een aparte tagfunctie geweest. Een tag is niets anders dan een sleutelwoord en om de verschillende programma’s en zoekmachines de sleutelwoorden makkelijk te laten vinden, wordt er een hash-teken (#hekje) aan toegevoegd. Een vondst van Chris Messina die dit voor de eerste keer op 23 augustus 2007 gebruikte in zijn tweets. Je zou het als een hack kunnen zien, een simpele oplossing aan een bestaand systeem. Chris presenteerde de vondst aan het Twitterteam, die het maar niets vond en aan een systeem bleef werken wat zelf onderwerpen uit de tweets moet filteren. Chris bleef stug volhouden met het gebruik van hashtags en na een paar maanden werd het door de twittercommunity opgepakt.

Instatag

Terug naar de hashtags van Instgram. De geschiedenis herhaalt zich, gebruikers zijn hashtags gaan gebruiken en Instagram heeft er een systeem omheengebouwd. Dat betekent dat Instgram totaal geen controle of invloed heeft op het gebruik van hashtags, wat ze wel hadden kunnen hebben met een eigen systeem. Ze kunnen hoogstens comments verwijderen op basis van comments die in strijd zijn met hun algemene voorwaarden. Vrijheid blijheid dus, maar dat betekent ook een ongeorganiseerd gebruik van de hashtags en hashtags die totaal geen relatie hebben met de foto, maar meer gericht zijn om ‘likes’ en volgers binnen te halen. Ondertussen lijkt het wel dat de hashtags belangrijker zijn geworden dan de foto zelf en zie ik soms in mijn feed meterslange hashtaglijsten staan. Ze beginnen me te irriteren. Niet door de ruimte zie ze in beslag nemen, maar ik hou er niet meer van als een systeem totaal niet meer klopt. Ik heb het dan niet over #black als er #white had moeten staan, maar #iPhonephoto als het overduidelijk #Canon #EOS1D had moeten zijn. Maar ik loop nog tegen een probleem, er staan tags tussen die ik niet kan plaatsen. En hier kom jij, lezer, in beeld. Hier volgt een lijst met meest gebruikte hashtags van Instagram, die me irriteren, die ik niet kan plaatsen of die ik echt misplaatst vind. Graag je commentaar als er eentje is die jij wel kan verklaren of zelfs kan toevoegen. Ik zou zeggen, retweet dit bericht (kun je gelijk de hashtag #tagfraude eraan toevoegen)

  • #iger of #igers (8,96 miljoen foto’s) – staat voor instagrammer of instagrammers. Tja, als je Instagram gebruikt, wat zou je anders moeten zijn? (#igaddict, instagram addict met 2,2 milj. foto’s mag hier ook gerust wel bij)
  • #photooftheday (11,9 milj.) #igdaily (5,6 milj.) #instadaily ( 6,5 milj.) #picoftheday (7,5 milj.), oftewel het toppertje van de dag. Maar om dat nu bij elke foto van je voeten te vermelden…
  • #instagramhub (7,9 milj.) #instahub – (2,5 milj.) – ben er nog steeds niet achter wat dit nou precies is. Ik zie namelijk van alles op deze foto’s staan. Zal wel instagramnetwerk betekenen, maar instagram is al één groot netwerk, dus zie geen reden om dat te taggen.
  • #tweegram (15 milj.) – Tweegram is een app waarmee je kan tweeten op je Instagram tijdlijn. Super onhandig als je het mij vraagt, aangezien de tekst is omgezet in een foto en dus heel moeilijk is te retweeten, eh, retweegrammen. Populair, dat dus wel, en de helft van deze foto’s is totaal geen tweegram, maar wordt dus onbewust (of bewust) gebruikt als een populaire tag.
  • #100likes (609,504) #45likes (79,316), #40likes (637,560) of gewoon #like (1,78 milj.) – en alle variaties daaromheen. Blijkbaar is er behoefte om aan te tonen hoe ge-liked men wel niet is, alsook dat men daarop wil zoeken.
  • #instaaaaah (493.087) – nee, serieus?
  • #instatalent (337.036) #instagood (14,8 milj.) #instafamous (868.234) – nog beter, aangeven dat je er talent voor hebt, heel goed bent of dat je een beroemdheid op Instagram bent.
  • #instamood (10,2 milj.) #instagroove (712.00) #instalove (1,29 milj.) – ik ga lekker op instagram
  • #Instagram #insta (1,32 milj.)  – Leek me eerst zeer onlogisch om deze hashtag toe te voegen, wat zou je anders gebruiken dan instagram op instagram, maar als je de foto gelijk op twitter deelt, kan men hier de hashtag gebruiken om instagramfoto’s te zoeken.
  • iPhonesia (12,1 milj.) – Zouden foto’s moeten zijn van Zuid-oost Asiatische iPhonegebruikers, maar inmiddels is dit de nummer 4 van de meest gebruikte hashtags op Instagram, dus succes verzekerd.
  • #love (14,9 milj.) – Slaat eigenlijk wel op alles. Zelfs als je huilend of gemolesteerd op de foto staat, dan is er wel iemand die van je houdt, die daarvan houdt of die van de foto of het gebruikte effect houdt.
  • #me (8,7 milj.) – werkt op een foto van jezelf, een foto van je vriend, een foto gemaakt door jezelf, foto van zelfgemaakt eten of tekening, maar ga erop zoeken en ik durf te wedden dat je jezelf nooit tegenkomt.
  • #cute (8,3 milj.) – Ik dacht bij “cute” toch echt aan iets leuks, maar zoals mijn zoontje dan zou zeggen “dat is een mening, geen feit.”
  • #girl (6,9 milj.) – op 13 in de top 100, werkt dus zo te zien ook goed op jongens (#boy komt niet in de top 100 voor), maar op op tennisrackets en hijskranen
  • #jj (6,7 milj.) – Just Joking. Die zou ik dus nooit bekijken, wat blijkt: prachtige landschappen en serieuze foto’s, had ik kunnen verwachten.
  • #tbt (6,2 milj.) – Truth Be Told. Wat een nobele tag, hiermee kun je fantastische zaken aan het licht brengen. Mijn advies: hou die gedachte vast en kijk niet wat anderen met deze tag doen.
  • #gmy (1,8 milj.) – Good Man Yourself, betekent zoiets als ‘gaat goed, dank je’ of “alles OK”. Ook bij elke foto te gebruiken dus.
  • #all_shots (2,6 milj.) – Deze is voor mij dus echt onverklaarbaar. Wie roept?
  • #life (2,5 milj.) – Van deze zou ik zeggen: of altijd gebruiken of nooit.

Instatestcase

Overigens heb ik voor de test een oninteressante foto gemaakt van de zijkant van mijn MacBook en deze met tig hashtags op Instagram gezet (tipje van de sluier: begin met hashtags uit de top tien, ongeacht wat er ook op je foto staat). De likes kwamen gelijk al na een paar seconden binnen. Wat ik niet kan nagaan is hoe vaak de foto al is bekeken en dus ook niet of er mensen afhaken en dat is nou juist zo interessant om te weten, want kies één van de bovenstaande hashtags en je ziet een collage aan foto’s die in de verste verte soms niets met de hashtag van doen lijken te hebben. Maar er kan natuurlijk altijd iemand tussen zitten die je foto desondanks leuk vindt en je misschien zelfs gaat volgen. De hashtagfraude is begonnen! De enige beperking die Instagram jou oplegt is een maximum van 30 hashtags per foto, maar die kun je natuurlijk altijd nog een keer plaatsen. Happy Instatagging!

 

4 comments
  • John

    Leuk experiment. Klinkt alsof de likes afkomstig zijn van botjes die, net als bij twitter, getriggerd worden door vooraf ingestelde terminologie.

    Beetje off-topic maar misschien moet je het social media gebruik beperken tot 1 of 2 soorten zodat je meer focus hebt voor andere zaken. (remix anyone?)

  • Lonneke

    De hashtag #tbt staat, heb ik me laten vertellen, voor Throw Back Thursday. Ook ik heb de top honderd hashtags gezien en daar staat #throwbackthursday tussen. Het gaat dus om bijvoorbeeld foto’s van vroeger (gepost of gemaaktop donderdag?!).

    #jj is van Josh Johnson, een fotograaf uit New York met veel volgers. Hieruit is ook de hashtag #jj_forum ontstaan.

    #all_shots verwijst volgens mij naar de gebruiker of community @all_shots. Hoe of wat is mij tot nog toe ook een raadsel.
    Het is een oud bericht, ik weet het, maar ik wilde er toch graag even op reageren!

  • Claudia

    Wat nou zo raar is. Ik plaats bij mijn foto’s hashtag (die wel gewoon iets over de foto zegt ;-)). Alleen ik kan me foto nooit terugvinden bij de hashtag. Vreemd toch. Paar maanden geleden nog wel maar sinds n tijd vind ik mijn foto’s niet terug bij een hashtag. En nee mijn foto’s zijn niet prive!

Comments are closed.