Half september kreeg ik een email met de melding van een her-heruitgave van het album “Band On The Run”. Veel info was er niet omtrent de remastering. Het is blijkbaar interessant om voor de zoveelste keer weer de originelen uit de kelders te halen en om de 10 jaar te remasteren. Aangezien de laatste Beatles remastering een hoop stof heeft doen opwaaien en het proces van de mastering als marketingtool wordt gebruikt, verwachtte ik dit keer een dergelijk iets, maar na de mail die ik gisteren ontving zit ik echt te popelen om deze versie te gaan downloaden. Ja, u leest het goed: Downloaden.
Welke versies komen namelijk uit:
– Een standaard-editie: Het originele album van 9 tracks op CD
– Een speciale-editie: Het originele album + een CD met 9 bonustracks, een DVD met allerlei documentaires en muziekclips en een downloadlink naar alle audiotracks (mp3 320 kbps) en video’s
– Een vinyl-editie: De speciale editie op 2 180-grams-vinylplaten
– Een deluxe-editie: De speciale editie + CD met allerlei interviews en alternatieve versies,.
Maar nou komt het bijzondere. Deze laatste editie is ook te downloaden in de volgende formaten (alles DRM-vrij):
– MP3 (320 kbps)
– FLAC
– Apple Lossless
– 96kHz/24 bit bestanden
Dit is iets wat we hier bij de The Saint of Sound al een paar jaar roepen. FLAC of Apple Lossless is pas echt een alternatief voor de CD. De hoge resolutiebestanden is voor ons audiofielen een heerlijke extra. En toen ik de details las, kon ik mijn ogen niet geloven. Deze hoge resolutiebestanden kun je in 2 smaken downloaden: gemasterd en ongemasterd. Ja, je leest het goed, de onbewerkte originele tapes uit 1973 zonder enige digitale belemmering voor 20 dollar. De reden wil ik je niet onthouden, want blijkbaar luistert men toch naar de kritieken rond remastering. Dit is was Allan Rouse van Abbey Road laat weten:
The audio industry has seen many technical innovations since Band on the Run was first released on vinyl in 1973, the most notable being digital recording. However, with the introduction of CD came two advances, “de-noising” and “peak limiting” which have become increasingly unpopular within certain areas of the music industry and amongst audiophiles.
De-noising was introduced to remove the inherent sound, or hiss, associated with analogue tape. The amount of processing used to remove tape noise can be varied, but when used excessively, many believe that it also has a detrimental effect on elements of the musical sound.
Peak limiting is a process that increases the loudness of music. It is achieved by holding the loudest peaks down and raising the overall level of the music. Much depends on the amount of limiting applied, but at its most extreme the result can be a serious reduction in the dynamic range and often audible distortion.
The release of The Beatles’ remasters in 2009 saw a marked change in attitudes towards these issues, where both noise reduction and limiting were used sparingly with the aim of representing the master tapes more accurately. Such is the case with the newly remastered CD of Band on the Run: tape noise reduction has scarcely been used and the degree of limiting is subtle. In addition digital technology has advanced with the ability now to offer recordings in 24 bit/96kHz. The high resolution version is being made available via download and is being offered in two formats: limited, which is comparable in volume to the remastered CD, and un-limited, which in comparison with the limited version will sound quieter, but retain the dynamic range of the original master recording
Reacties
Eén reactie op “Op 2 november een unieke release van Wings’ “Band On The Run””
te gek! Kan je eindelijk goed vergelijken wat ze hebben gedaan.